SimplYanie. Begining of an ending



SimplYanie
Facebook page · Instagram · About NIA · Entries



introduction

Hello there, I am NIA .
please pronounce it as En Ai Ae .
welcome to my blog. Where I share my experiences on my personal life and all sorts of stuff. Hope to see you around! :)


Instagram
Follow @Nazidyanie




footprint

Recent Posts
·
ke hadapan IMPIAN ku...
· Bila Hati dah sebati
· Sayang Dia Kerana ALLAH
· Diagnostik :) I love You
· Muallaf part 2
· My Favourite Chocolate
· Muallaf part 1
· Result .
· hate YOU !
· Teluk Segadas Adventure camp :)


Cinta kerana Allah . Cinta Islamik
November 25, 2012 | Posted by N.I.A | 0 comment/s
Assalamualaikum w.b.t

"Jika cinta itu seindah ucapan nescaya dunia ini akan menjadi syurga "

Today sengajalah bawa diri ini terjah and jalan jalan dekat blog kawan kawan intesaber . and you know what ,, tersangatlah banyak input positive yang saya dapat . seriously . okey daripada buat entry yang merepek ape kebenda entah kan , better lah kita share sedikit ilmu untuk para pengunjung blog kita kan . macam blog saudari SHIFAA' ni . dia banyak sangat share ilmu . okey then , let's go to her blog ! 

tadi sengaja scroll down list blog sesape yag dah pun update . and ternampak SyaChetak si ketua umum update blog . okey let see ! entry entitles 'I Luv Islam' seriously , kita semua sememangnya ditakdirkan untuk bersama kekasih Allah . kita semua pengikut baginda . kita telah pun diberi tempat yang sangat selamat . cuma kita langsung tak sedar . I.S.L.A.M  yes ! that's it ! islam is the safest place we have . jadi , janganlah kita mensia-siakannya .

Today nak share balik apa yang telah dia sharekan . haha . sorry chetak . saya terpikat dengan cerita awak tuu .  CINTA ISLAMIK . this is the link i've click and oh my Allah . i've fall in love with the story . seriously . cerita itu tersangatlah memberi impak yang sangat positive dan pada masa yang sama , cerita tu dah pun buka minda , mata dan deria nafsu kita . so , let's click the link ! Pada seminar bersama Ustaz Zamri awal November lalu , Ustaz ada mengatakan

Manusia memang selalu kalah dengan nafsu . Tambah kaum Adam walaupun mereka hanya dibekalkan 1 nafsu iaitu perempuan . 

kerana nafsu , badan binasa . kerana nafsu , kejayaan melayang . kerana nafsu , hidup merana . kerana nafsu , kita kehilangan . kerana nafsu , kita dilalaikan . kerana nafsu , kita dekat dengan maksiat . in order untuk menempah maksiat bukannya susah . perlu ada hanya 7 step zina sahaja .

Pertama , dengan keadaan kita melihat si DIA . kedua , kita senyum pada DIA . Ketiga , kita memberi salam pada DIA . Keempat , kita bercakap dengan si DIA . kelima , kita berutus surat ataupun bermessage dengan si DIA . keenam , kita berjumpa dengan si DIA . dan ketujuh , lol maksiat sudah..

dalam meniti hidup sebagai seorang ramaja yang berusia 16 tahun ini , step pertama , kedua , keempat , kelima sememangnya menjadi satu perkara biasa yang sering kita buat .
kan ? haha mengaku jelah  ^^, 

step ketiga tu mungkin kaum si Adam selalu buat . ye ! tak tipu . selalu ! cuma , step keenam , kita (hawa) takut takut nak buat . mungkin kerana didikan ibu bapa kita .

for me , if i want to go out and meet someone , i've to tell my parents and let them know about him/her first . lepas dah direstui and mendapat kerelaan ibubapa, baru aku keluar . and that's me !

so the conclusion is , hope semua readers tak akan hampiri zina . berdosa ! kalau dah TERbuat tu , jangan risau , pintu taubat masih terbuka . muhasabah diri . jangan takut untuk hindari zina . tapi takut untuk hampiri api neraka .


And last but not least . let's FOCUS !



F - Forget
O - Other
C - commitment
U - until
S - success !