SimplYanie. Begining of an ending



SimplYanie
Facebook page · Instagram · About NIA · Entries



introduction

Hello there, I am NIA .
please pronounce it as En Ai Ae .
welcome to my blog. Where I share my experiences on my personal life and all sorts of stuff. Hope to see you around! :)


Instagram
Follow @Nazidyanie




footprint

Recent Posts
·
Result .
· hate YOU !
· Teluk Segadas Adventure camp :)
· empire lesson of LIFE
· MEMOIR bersama
· mula lahh assignment !
· apply sudah , tawaran ?
· the best school ever !
· About me


Muallaf part 1
November 10, 2012 | Posted by N.I.A | 0 comment/s

assalamualaikum dear readers sekalian .
okeyy today's topic is Muallaf .

Pada hari Jumaat 2 November , BADAR intesaber menjemput tiga orang Muallaf yang datangnye dari Institut Latihan Dan Dakwah Selangor (ILDAS). for sure , kami (BADAR) nak buat aktiviti yang gempak gempak dalam pengisian antara maghrib dan isyak . tapi malangnye , ramai yang tak ade malam tuu , sebab ade banyak program . tinggallah beberapa puluh orang sahaja . nevermind lahh , asalkan sampai ilmu . itulah tujuannye .

Muallaf Pertama : 
Dia menganut agama Hindu . dulu la . sekarang dah Islam . mula tertarik dengan Islam pada ketika umurnya 15 tahun . sekarang dah 24 tahun . dia peluk Islam pada umur 20++ something . tak ingat la . hehe . Dia kuat sangat . katanye , family dia memang Hindu tegar

kata Muallaf ni , orang Hindu ramai yang tak terbuka hati mereka untuk memeluk Islam hanya kerana perangai orang Islam itu sendiri . orang Islam kebanyakkannye tak pernah tunjukkan perkara yang baik . biasalah , kalau kita berdebat sekalipun , mesti kita pandang yang mana salah sahaja . haa macam tu juga lah orang bukan Islam . mereka lebih memandang kesalahan kita daripada kebaikan yang kita buat . ditekannya juga , penggunaan kata "Keling" . sebenarnya , mereka marah orang kita sebut macam tuu . sikit sikit keling . macam lah kita tahu apa maksudnya . itulah kesalahan umat Islam yang kita tak pernah sedar .

Islam pakai tudung , tutup aurat , tapi mencarut . orang asing dengar . Nama Islam juga yang buruk . kalau difikirkan , memang betul ape yang dikatanya . kita dah jadi umat Islam . ikutlah cara Islam . ini tidak . masih berfoya foya . apa pandangan yang bukan Islam ? mereka kata 

"buat apa masuk Islam , agama kita lagi baik"

see ! mentaliti yang bukan Islam macam mana . haa sebab itulah . kita mesti berubah ! boleh nak 'nakal-nakal' sikit , tapi , jangan lah 'nakal' yang terlampau sampai buruk nama Islam , agama yang Nabi Muhammad wariskan ni . kesian Nabi kita . penat bertungkus lumus dia bawa ajaran yang benar . tapi ape yang kita buat masa dia tak ade ? kesian Nabi kita . Dia sanggup mati kerna Islam . tapi apa balasan yang kita bagi dekatt Dia dan Allah . no joke people . please take this as a big matter ! jangan jadi orang Islam hanya dalam ic kita . jadilah Islam yang orang lain sanjungi , contohi ._______.



to be continued :') Muallaf part 2